PORTAL NEDİR ?
Kurumların temel amacı pazar paylarını artırmak, verimliliği ve karlarını yükseltmektir. Bu hedeflere ulaşmak için kurum içinde pek çok bilişim çözümü üretilir. Operasyonel sistemler, insan kaynakları uygulamaları, proje yönetimi, bütçe, e-posta ve diğerleri. Dijital bilgi (işlem verileri, belgeler, dijital dosyalar, e-posta, görüntü ve ses dosyaları, web ve intranet sayfaları) üretimi geometrik oranlarda artmaktadır. E-posta, kelime işlem belgeleri, sunumlar, web sayfaları gibi dosyalar içerisinde saklanan “yapısal olmayan” veriler, organizasyonlardaki verilerin %80’ini oluştururlar.
Çığ gibi büyüyen belgelerin araştırılması veya var olduğu halde bulunamayıp yeniden hazırlanması için harcanan verimsiz zamanlar korkunç boyutlardadır. “O rapor buralardaydı, ama şimdi bulamıyorum.” şeklinde yakınmalara kurumlarda sıkça rastlanır. 1999 yılında İngiltere’nin 200 önde gelen işletmesinin yöneticilerinin katılımı ile yapılan bir araştırma sonucuna göre “bilgi karadelikleri” nedeniyle bir yılda 17 milyar pound yitirildiği hesaplanmıştır. Firma veritabanlarında, dosya sunucularında ve masaüstü bilgisayarlarda saklanan bu bilgilerin pek çoğu ve özellikle yapısal olmayan veriler bilgi karadeliklerinde kaybolup gitmektedir.
Kurum genelindeki bilgiyi kolay bulunabilir ve yararlanılabilir hale getirmek ve bilgi karadeliklerini yok etmek amacıyla son yıllarda kurumsal portal kavramı ön plana çıkmıştır. Bu kavram literatürde, iş portali, kurum bilgi portali, B2E (business to employee, işletmeden çalışana) gibi adlarla da anılmaktadır.
Portal'ın Yararları
İlgili Bilgiye ulasım olanağı
Verim artışı
Son kullanıcıya zaman tasarrufu sağlama
Daha iyi ve hızlı karar verebilme
Çalışanlarla etkili iletişim sağlama
Daha etkin iş birliği sağlamaKullanıcıların varlığından haberdar olmadığı bilgilereerişmeleri
Rekabet avantajı yaratma, sürdürmeTedarikçiler ve iş ortaklarıyla etkin iletişim
Bilgi teknolojisi açısından ihmal edilmiş işleri azaltma
webde portal --> anagiriş --> Internet (örün) web anagiriş sayfası, ilk giriş noktası- kapısı (Internet üzerinde sunulan kaynağın, ana giriş olarak hazırlanan ilk web (örün) sayfası/sitesi)
Portal sözcüğü, İngilizce olup Türkçesi Ana kapıdır. Pek çok içeriği bir arada bulunduran internet siteleri için kullanılır. İnternet ana kapılarında canlı haberler, söyleşi odaları, elektronik posta, alışveriş, çeşitli rehberler vb. gibi birçok bölüm aynı anda yer alabilmektedir.
Ana kapı kavramı ilk kez, 15 Temmuz 1996 tarihinde MyYahoo! kişiselleştirilmiş ana kapı hizmetinin devreye girmesi ile hayatımıza girmiştir. Bu sitede, kullanıcılar kendi ilgi alanlarına göre profil oluşturmakta ve bu profil doğrultusunda kendisine en güncel bilgiler aramaya gerek kalmadan ulaştırılmaktadır.
Günümüzde yerli yabancı birçok örneği olan ana kapı siteler, Web 2.0. standartları dahilinde gelişmeye devam etmektedir.